Av järnvägsunderhållet i egen regi bidde det bara en “tumme”

Ända sedan Trafikverket fick i uppdrag att upphandla järnvägsunderhållet 2010 har det mötts av omfattande kritik, bland annat i flera rapporter från Riksrevisionen. Inte minst för att kunskaperna om underhållet försvann. Successivt gav politiker löften om att järnvägsunderhållet därför skulle återtas. Men trots regeringsbesked om omfattande planer om att Trafikverket ska bedriva järnvägsunderhåll i egen regi, blev nästan ingenting kvar. Det visar en ny rapport skriven av utredaren och journalisten Mats Wingborg. 

Mats Wingborg har i rapporten gått igenom utvecklingen under de senaste tio åren, och turerna kring det bristande järnvägsunderhållet. Ett av grundproblemen är hur underhållet är strukturerat. Att Trafikverket upphandlar allt järnvägsunderhåll, istället för att bedriva det själva, har visat sig bli både kostsamt och ineffektivt. En orsak till de ökande kostnaderna är att de flesta upphandlingar överklagas vilket leder till dyra och långa beslutsprocesser. Marknadsexperimentet blev ett misslyckande. 

Nästan inget av egen regi blev kvar

Redan 2014 lovar Sveriges dåvarande statsminister Stefan Löfven att allt järnvägsunderhåll ska återtas av staten och utföras i egen regi. En statlig utredning tillsattes 2018 för att se över detta. Men ett år senare ändrades direktiven till utredningen – och preciseringarna om vilket underhåll som skulle tas tillbaka togs bort. Även 2021 fick Trafikverket i uppdrag av regeringen att bedriva minst tre av 34 baskontrakt i egen regi. Men Trafikverket gör en annan tolkning – att utförandet fortsatt ska upphandlas. Samma mönster upprepar sig 2024 – där förvaltningsrätten beslutade att ett privat företag skulle stå för utförandet av baskontrakten för Södra Malmbanan. 

Fortsatt ineffektivt med höga kostnader

Enligt Wingborgs rapport finns det många skäl som talar för att det nuvarande upplägget med Trafikverkets tolkning av “egen regi” är ineffektiv. Bland annat eftersom de visat sig vara negativa till att bedriva underhåll i egen regi. Trafikverket har istället omdefinierat det till att de enbart ska delta i ledningen av arbetet. Det finns inte något som talar för att det nuvarande upplägget med visst järnvägsunderhåll i ”egen regi” kommer att lösa grundproblemen med försämrad kunskap om järnvägsanläggningen hos Trafikverket, om höga transaktionskostnader och om snedvridna incitament.


Läs mer i rapporten Järnvägsunderhåll i egen regi – det bidde bara en “tumme” skriven av Mats Wingborg.

Foto: Marcus Lindström

No responses yet

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *