Apropå regeringens misslyckande om att förstatliga järnvägsunderhållet är det lätt att dra sig till minnes folksagan Mäster Skräddare. Ni minns kanske den lille herrn som hade en bit tyg, och som gick till Mäster Skräddare och frågade om denne kunde sy honom en rock. Efter många turer så ”bidde” det ingenting.
Översatt till dagens situation skulle beskrivningen kunna låta så här:
… och när två år gått efter vallöftet gick folket till Infrastrukturministern igen.
– God dag Mäster Infrastrukturminister, är vårt järnvägsunderhåll förstatligat än?
– Nej, det bidde inget statligt järnvägsunderhåll.
– Bidde det inget statligt järnvägsunderhåll? Vad bidde det då?
– Det bidde besiktning av järnvägsunderhållet.
– Jaså, bidde det statlig besiktning av järnvägsunderhållet? När är det färdigt då?
– Om sju år …
Riktigt så ärlig är dock inte Anna Johansson, infrastrukturminister (eller som hon mer och mer kallas, ”Minister en procent”). Hon försöker istället dupera alla trafikanter och oss järnvägare när hon hävdar att statsministerns vallöfte om att förstatliga järnvägsunderhållet nu genomförs. Ingenting kunde vara mer felaktigt! Vad är det hon och regeringen gör nu?
Några sprida fragment av underhållet ska tas tillbaka till Trafikverket. Huvudsakligen handlar det om underhållsbesiktningen som genomförs en gång per år för exempelvis spårväxel, kontaktledning och spårledning. Dessa uppgifter berör en handfull järnvägare, vilket kan sättas i relation till de tusentals rallare som till vardags ansvarar för, och utför järnvägsunderhåll.
Vad vi pratar om i praktiken är att endast 1 procent av underhållet förstatligas samtidigt som 99 procent fortsätter att beställas av vinstmaximerade entreprenörsföretag.
”Minister en procent”, du har glömt bort att det är två nollor till innan man genomför ett vallöfte! Kommer landets statsminister acceptera att han blivit grundlurad av sin infrastrukturminister när han hamnar i nästa svekdebatt om ej genomförda vallöften? Vad som driver ”Minister en procent” att obstruera statsministerns vallöfte är oklart. Dock lär konsekvenserna av den nuvarande havererade politiken fortsätta med uppsägningsvarsel hos entreprenörerna för att maximera vinsten. Så även situationen med tåg som definitivt inte kommer i tid. Alla ni som står på pendeltågsplattformarna och inväntar försenade tåg ska veta att landets regering hellre värnar entreprenörernas vinster istället för att tågen ska komma i tid.
Text: Johnny Nadérus
Illustration: Max Gustafson
Comments are closed