Namninsamling

Sverige har världens mest splittrade järnvägsunderhåll. Vinstjakten har gjort järnvägsunderhållet sämre – varje år kostar tågförseningarna samhället 9 miljarder kronor.

Skriv under!

När allt ansvar är samlat hos staten kan tågen gå i tid. Därför behöver en ny järnvägsmyndighet skapas, med egen personal och maskiner för att underhålla järnvägen. Först då blir det möjligt att skapa en pålitlig och robust järnväg.

Vi kräver att:

  • Ansvaret för järnvägsunderhållet ska återtas och genomföras av en ny järnvägsmyndighet med egen personal och egna maskiner.

  • Järnvägsunderhållet återtas allt eftersom baskontrakten löper ut, som ett sätt att stärka krisberedskapen och den demokratiska kontrollen över järnvägen.

  • All personal som arbetar på olika bolag vid järnvägen ska erbjudas anställning i den nya myndigheten, med syftet att stärka kompetensen om järnvägsunderhållet hos myndigheten.

90 miljarder kronor

Så stor uppskattas underhållsskulden till järnvägen vara. Men att endast ösa in mer pengar kommer inte ensamt att lösa problemet. Istället åker pengarna in i ett svart hål. En ny järnvägsmyndighet behövs med egen personal.

74 % över budget

Bolagens kostnader för järnvägsunderhållet blev i genomsnitt 74 procent dyrare än vad som avtalats i upphandlingar. Skattebetalarna står för notan. Är det rimligt?

Över 70 000

Så många fel på järnvägen noterades 2024 av Trafikverket, motsvarande över 200 fel per dag. Det är den högsta noteringen sedan 2018. Fel som försenade tågtrafiken var samma år på rekordnivåer.