Järnvägare kräver: En procent av BNP till järnvägen – inga fler tomma löften

Posted · Add Comment

Järnvägen har varit en lekstuga för inkompetenta politiker i snart 30 år, något som SJ tidigare styrelseordförande – Ulf Adolfson – bekräftat. Runt år 2000 var Sverige rankande som den mest effektiva järnvägsförvaltningen i världen, nu har vi rasat ned till 19 plats eller lägre. Regeringen skriver på DN Debatt att de satsar 8,7 miljarder […]

Konduktörerna ger service och trygghet

Posted · Add Comment

I förra året beslöt den moderatledda trafiknämnden i Stockholms läns landsting att genomföra ett pilotförsök med viseringsstolpar på Tvärbanan och Nockebybanan. Pilotförsöket, som kommer att starta under sommaren och ska pågå i 6 månader, innebär att SL installerar fasta viseringsstolpar på samtliga plattformar så att resenärer viserar sina egna biljetter. Förslaget var först tänkt att […]

”Vi behandlas som skräp”

Posted · Add Comment

Efter 29 år som konduktör fick Delphina Rocqe två veckor på sig att tacka ja till ett avgångsvederlag eller bli omplacerad till städ. Samma sak drabbade ytterligare hundratalet konduktörer – trots att inget politiskt beslut finns om att avskaffa konduktörerna. Nu tar facket strid. – Mest av allt känner jag mig besviken! Men också ledsen och […]

”Knyt näven och håll ihop!”

Posted · Add Comment

Klockan är sju på måndag morgon och ett 20-tal anställda vid Infranord har samlats till medlemsmöte, i Lokstallet, Sundbyberg. – Alla vet att vi har torskat kontraktet. Vi var mer än dubbelt så dyra, vi var mil ifrån. Jag skiter i att spekulera om varför och koncentrerar mig på vår framtid, inleder Håkan Englund, vice […]

Lögnen har korta ben

Posted · 1 Comment

Apropå regeringens misslyckande om att förstatliga järnvägsunderhållet är det lätt att dra sig till minnes folksagan Mäster Skräddare. Ni minns kanske den lille herrn som hade en bit tyg som han ville göra en rock av och gick till Mäster skräddare och frågade om denne kunde sy honom en rock. Efter många turer så ”bidde” […]

Sekos yttrande över rapporten ”Krav på full sysselsättning i upphandlingar”

Posted · Add Comment

Seko har beretts tillfälle att yttra sig över rapporten. Seko välkomnar regeringens initiativ att ge Trafikverket uppdraget att ställa krav på sysselsättning i verkets upphandlingar. Seko anser att risken för undanträngningseffekter finns på längre sikt. Seko anser att verkets förslag av tätheten på varje kontrakt är väl avvägd. Seko anser att man tolkat uppdraget lite […]

Ulf Adelsohn: ”Jag hade ingen aning om hur illa det var ställt”

Posted · Add Comment

I järnvägspolitikens Sverige blev det stor sak när SJ:s starke man tog bladet från munnen – dessutom i helstatliga järnvägsbolagets egna publikation. Bland annat skrev Adelsohn om den ”striptease” som år 2000 klöv SJ i sin beståndsdelar, om hur godstrafiken övertogs av Green Cargo och hur parkering och stationer överfördes till Jernhusen som på köpet […]

Mats Hulth: ”Jag kunde ha gjort mer”

Posted · Add Comment

Mats Hulth, tidigare finansborgarråd i Stockholm och ordförande i Banverkets styrelse 1999–2008, menar att realpolitik handlar om trappsteg, om att ständigt blicka uppåt och ta direktiv från instanser ovanför det egna huvudet. Inom svensk tågpolitik kunde han med mer eller mindre bakbundna händer åse ett ständigt springande i politikertrappan utan att något gjordes åt den […]

”Risken för olyckor har blivit större”

Posted · Add Comment

Februari 2016: två persontåg far in i varandra i hög hastighet i södra Tyskland. 10 döda och omkring 150 skadade. Kan något liknande hända i Sverige idag? Det är bara en tidsfråga. Det går aldrig att undanröja alla olycksrisker, men ett transportsystem kan vara organiserat på ett mer eller mindre säkert sätt. De första järnvägarna i Storbritannien […]

Tågkaoset kräver omedelbara åtgärder

Posted · 4 Comments

Jag somnade i Norrbotten och vaknade i Uppland. Som så ofta förr. Att färdas genom landet med tåg är miljövänligt och ger en möjlighet att jobba eller sova under resan. Men järnvägen är i kris. Ofta är banorna eller ledningarna trasiga, nattågen till norr är slitna och tågen försenade. Om jag reser ensam gör det […]