”Att besiktningen av järnvägen återgår till Trafikverket innebär att runt en procent av järnvägsunderhållet drivs i statlig regi. Det är inte ett uppfyllt vallöfte”
Trafikverket tar över besiktningen av järnvägen. Därmed anser regeringen att den uppfyllt vallöftet om att förstatliga järnvägsunderhållet. »En procent återförs till staten, det var inte vad Löfven lovade«, säger Johnny Nadérus, från Spårfelskampanjen när han intervjuades av Dagens Arena.

Spårfel intervjuas i P4
Spårfelskampanjen blev intervjuad 28 januari 2016 i radioprogrammet Eftermiddag på P4 Väst. Lyssna på intervjun här, om du vill lyssna på hela programmet kan du klicka här istället.

Seko: Underhållet är extremt eftersatt
2014 byttes 25 spårväxlar medan behovet var att byta 660. Det byttes 90 kilometer spår, behovet var 1 400 kilometer spår. Läs artikeln här.

SSU: Förstatliga järnvägsunderhållet
Förseningar och inställda tåg kostar samhället 5 miljarder per år, enligt Trafikverket. Det är dags för Socialdemokraterna att uppfylla sitt vallöfte och förstatliga underhållet av järnvägarna, skriver SSU i Dagens Samhälle.