Förstatliga järnvägsunderhållet

Posted · 2 Comments

Vad har hänt med statsministerns vallöfte om att förstaliga järnvägsunderhållet, är en fråga jag återkommande ställer mig. Stefan Löfven var inför valet väldigt rak och tydlig, nu efter valet har denna tydlighet dock förbytts till sin motsats.

För oss i väg och ban-branschen som dagligen utför järnvägsunderhåll, anställda i privata och statliga bolag, är det nu hög tid att statsministerns vallöfte blir till verklighet.

Inte snart utan nu.

Dagens underhållsentreprenader måste avslutas på ett ordnat sätt, de anställda i bolagen skall erbjudas verksamhetsövergång enligt LAS och Trafikverket kommer på ett lätt sätt att få tusentals kompetenta järnvägstekniker som kan tillåtas att utföra ett professionellt arbete.

Det finns nog ingen levande varelse i vårt land som inte dagligen blir påminda om den urspårade järnvägspolitik i form av inställda tågavgångar, nedrivna kontaktledningar, ruttna sliprar och sprickor i rälsen. Men jag börjar känna mig osäker på om denna vardagsbild är helt okänd inne på regeringskansliet. Vilket känns högst osannolikt!

När jag, som ordförande i Seko Väg & Bans Branschorganisation, skrev i vår kampanjtidning Vägvalet att sossarna lovar schyssta villkor för oss i väg- och banbranschen och uppmanade alla våra medlemmar att göra sällskap med mig att lägga sin röst på Socialdemokraterna, hade jag självklart den här aktuella frågan i bakhuvudet.

Idag är jag långt ifrån lika övertygad var jag har mitt parti. Rätta ut frågetecknen, Stefan, och förvekliga vallöftet. Vårt tålamod har nått vägs ände nu.

Ingvar Bengtsson,
ordförande Väg och Bans branschorganisation

2 Responses to "Förstatliga järnvägsunderhållet"
  1. Vi har lekt business med infrastrukturen färdigt nu. Det enda bolagen kan konkurrera med är priset, dvs sämre underhåll, trygghet och löner.
    Förstatliga!

  2. Ja vi är på fel väg, det är uppenbart för alla som vill se. Men just nu är vi – Sverige – inte redo att förstatliga. Innan vi ändrar ägandeförhållanden och andra yttre omständigheter måste vi
    – höja kompetensen!
    Högre kompetens krävs på alla nivåer och alla inblandade parter. Tex:
    Vad är ett järnvägssystem? Hur komplext är det? Hur planerar och leder man så komplexa system?
    Börja med att sätta fokus på samhällsnyttan!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *