Biljettkaoset kostar SL hundratals miljoner

Posted · Add Comment
Foto: Thomas Johansson

SL:s biljettförsäljning befinner sig i fritt fall. Införandet av reskassan och Accesskorten har inneburit en katastrof och prognosen för året är att försäljningen går back med 416 miljoner kronor. Förlusterna riskerar att gå ut över säkerhet och tidtabeller.

–Allt det här är konsekvensen av ett krångligt system som inte uppmuntrar till resande, säger Alexander Lindholm, ordförande i Seko Stockholm.

Enligt delårsbokslutet som släpptes i slutet av september har SL:s biljettförsäljning hittills i år backat med 318 miljoner kronor och för hela året beräknas underskottet bli 416 miljoner kronor. Alexander Lindholm är övertygad om att det är det krångliga sättet att köpa biljetter på som ställt till det.

– Hela systemet är felkonstruerat. Du måste ange en standardresa på en, två eller tre zoner. Sen om du ska åka en annan sträcka är det hur krångligt som helst att byta. Det är knappt så jag själv förstår det när jag ska förklara, säger Lindholm.

Zonindelningen ställer till det

Systemet med accesskorten beställdes av S-majoriteten när det fortfarande rådde enhetstaxa i Stockholm. Att byta system är alltid krångligt, men när systemet dessutom skulle anpassas till zonindelningen var härdsmältan ett faktum. Sedan dess har pendeltåg och tunnelbana fyllts med frustrerade och irriterade resenärer som upplever att biljettsystemet slår dem på fingrarna hur de än gör. Det märks nu på en rasande biljettförsäljningen.

– Det här är ohållbart för våra medlemmar som arbetar i trafiken. Resenärerna blir ju förbannade och irriterade och ibland till och med aggressiva. Det blir ett väldigt hårt tryck på våra medlemmar, säger Alexander Lindholm.

Seko ser enhetstaxa som en möjlig väg ur problemet, men Lindholm går längre än så.

– Enhetszon är ett av våra krav, men hela reskassan måste avskaffas. Systemet behöver göras om från början, säger han.

”Vi ska skapa ett fungerande biljettsystem”

SL:s kommunikationschef Suss Forssman-Thullberg anger tre skäl till det stora underskottet. Dels ska budgeten ha räknat med för höga resandesiffror från början och dels beror underskottet på att pengarna som betalats in till Reskassan inte tillfaller SL förrän de används i trafiken.

– Det finns 135 miljoner kronor som är inbetalade till SL, men som ännu inte är använda, så därför ser det sämre ut än vad det är, säger Suss Forssman-Thullberg.

Även om SL skulle få tillgodoräkna sig dessa pengar saknas fortfarande 183 miljoner kronor i biljettintäkter när två tredjedelar av året har gått. Förlusterna beror inte heller på att färre skulle resa med kollektivtrafiken. Resandet har ökat jämfört med 2012, men ändå backar biljettförsäljningen. Trots fler resenärer har SL hittills i år sålt biljetter för 126 miljoner mindre än 2012. Det är första gången i SL:s historia som biljettintäkterna inte ökat med befolkningsökningen.

Men även om Suss Forssman-Thullberg har en del förklaringar som mildrar siffrorna medger hon att det tredje skälet till minskningen är det krångliga införandet av Accesskorten.

Hur drabbas resenärerna?

Den borgerliga majoriteten i landstinget med Christer G Wennerholm (M) som högsta ansvarig för kollektivtrafiken har lovat ett nollresultat i budgeten. Frågan är hur det ska åstadkommas utan att det går ut över resenärer och trafik. Det är en minst sagt otacksam uppgift som tjänstemännen på SL satts att lösa.

– Vi kommer inte att dra in på underhållet. Det skulle gå ut över trafik och resenärer, säger Suss Forssman-Thullberg.

Seko Stockholms ordförande Alexander Lindholm känner sig inte lugnad av Thullbergs försäkringar.

– Ska man skära i kostnaderna finns det två sätt att göra det. Man kan antingen skära i underhållet, eller i turtätheten. Oavsett får man missnöjda resenärer eftersom det blir färre avgångar, eller försenade avgångar.

Lindholm söker ansvaret för misslyckandet högst upp i trafikledningen.

– Frågan är om inte Christer G Wennerholm har gett inkompetensen ett ansikte. Han är inte intresserad av en fungerande kollektivtrafik. Han vill bara att kollektivtrafiknätet ska vara en så bra marknad som möjligt där så många företag som möjligt kan vara med och göra vinst.

En plan över hur underskottet ska täckas kommer att presenteras för trafiknämnden senare i höst.

Spårfel har förgäves sökt Christer G Wennerholm för en kommentar.

Comments are closed.