”Vi lever med risken att varje dag att köra på någon”

Posted · Add Comment

Trots att personalen på lokalbanorna under flera års tid påpekat att de riskerar att köra över människor på flera platser längs spåren kommer ingen reaktion från SL. När olyckorna väl är framme är det personalen som får leva med att de varit med om att skada någon allvarligt eller i värsta fall, att någon dör på spåret.

Lokalbanorna i Stockholm kommer i kontakt med både djur, natur och människor på ett helt annat sätt än vad till exempel tunnelbanan gör. Spåren är inte lika skyddade och på vissa platser blir det möten med övrig trafik. Det ställer större krav på personalen men det innebär också större risker. I Gröndal blir det ibland lite väl närgångna möten med bilarna, särskilt vintertid.

– När det ligger snö händer det att bilarna inte kan komma in parkeringsfickorna ordentligt och då hamnar de för nära spåret. Det har hänt att man kört av backspeglarna på bilar då man trott att det ska gå att köra förbi. Någon gång har jag blivit stående med spårvagnen därför att en bil står i vägen. Senast det hände hjälpte några andra trafikanter till och puttade undan den så att vi kunde köra förbi, säger Juwanro Haddad, klubbordförande för Sekoklubben vid lokalbanorna.

Värre är de situationer som kan uppstå längs spåren där resenärerna kommer alldeles för nära tågen. Förarna riskerar att köra på resenärer och i värsta fall kan det få dödlig utgång.

– SL är väldigt passiva när det kommer till vissa av de här sakerna. På Lidingö har vi till exempel flera platser med övergångar där de saknas bommar och räcken. Svaret blir att säkerheten räcker. Vi lever med risken att varje dag riskera att köra på någon, det är inte kul, säger Juwanro Haddad.

Han berättar att bland de som kört ut mot Lidingö ett tag finns det nästan ingen som inte varit nära att köra över människor.

– De situationerna sitter kvar länge. Att vara med och avsluta en människas liv. Även om man personligen inte har gjort något fel så sätter det sina spår, säger han.

På vissa platser är det enkla åtgärder som kan rädda liv.

– Det finns ett ställe, Bodals station, som vi tjatat om i nästan fem år. Där skulle tre till fyra meter staket ha räckt så hade vi sluppit en farlig situation.

Han önskar att SL började ta mer ansvar för hur verksamheten fungerar. I dag är intresset svalt, både för säkerheten och för den personal som nu jobbar för entreprenören. Han menar att det sätt som SL upphandlar verksamheten på skapar en usel arbetsmiljö.

– De har skapt en upphandling som baseras på hur många biljetter som kontrolleras. Det ökar trycket väldigt på våra konduktörer. Ju fler biljetter de validerar desto mer tjänar företaget, så trycket ökar från arbetsgivaren.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *