Stockholm ska ha världens bästa tunnelbana

Posted · Add Comment

I mitten av mars kom ett för många efterlängtat besked. Stockholms politiker är nu överens om att de vill ha en helt ny tunnelbanesträckning mellan Kungsträdgården och Nacka. Men det kan ta 10–15 år innan den står klar.

Ett viktigt skäl till att politikerna har kunnat enas är att Stockholms befolkning har vuxit snabbare än väntat.

Samtidigt är frågan: Räcker satsningen – eller behöver tunnelbanetrafiken i Stockholm byggas ut ännu mer?

Tycker man att trängsel och allt trögare bilköer är okej och att vi inte behöver bry oss om klimatproblemen är svaret möjligen nej, på kort sikt. Men på längre sikt, om Stockholm fortsätter växa, kommer situationen att bli mer och mer ohållbar. Bilarna korkar igen staden. Och att försöka dämpa bilpendlingen utan att först ta itu med bristerna i kollektivtrafiken är dömt att misslyckas.

Stockholm – en stjärna

Stockholms tunnelbana ser inte ut som ett nät, utan är mer likt en stjärna. Behöver man ta sig på tvärs i länet tvingas man åka till innerstaden och där byta – eller avstå från att åka tunnelbana. Detta faktum gör att bilåkandet ihärdigt biter sig fast. Tillskapandet av Tvärbanan har underlättat. Men det räcker inte. En rad ytterligare satsningar är dessutom nödvändiga.

  • Två nya tunnelbanesträckor har länge varit akut behövda. Förutom till Nacka behövs en ny t-bana dras fram till den påbörjade Hagastaden, ett gigantiskt bostads- och arbetsplatsområde som kommer att binda samman Stockholm och Solna och som ska rymma 5 500 bostäder och 36 000 arbetsplatser. SL har tidigare markerat att just tunnelbana är bästa alternativet.
  • Därefter finns en rad önskvärda projekt att dra igång undan för undan de kommande 10–15 åren. Ett sådant är en ringlinje i de yttre delarna av tunnelbanesystemet. I ett långsiktigt tänkande där regionens befolkning fortsätter att växa kraftigt kommer det att bli nödvändigt.
  • Tunnelbanenätet kommer att ständigt behöva utvecklas för att svara mot människornas behov i en växande storstad.

– Med en rejält utbyggd tunnelbana skulle Stockholm bli en attraktiv stad för alla som bor här nu och kommer att bo i Stockholm i framtiden. Ett bilfritt Stockholm kanske ingen nu levande hinner uppleva, men förhoppningsvis får ändå många chansen att leva i en i det närmaste bilköfri stad. Det skulle inte bara innebära att vi alla får lättare att andas och slipper bilköer, det skapar många nya arbetstillfällen också, säger Johnny Naderus, avdelningssekreterare för Seko Stockholm.

Fakta_Gullmars

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *