Statliga Jernhusen stoppar SEKO-kampanj

Posted · Add Comment

Statliga Jernhusen har bara under loppet av några dagar visat prov på hur de talar med kluven tunga och de gör det på allmän plats, nämligen Twitter.

Den 24 september förde de en diskussion med allmänheten om en annons från ett jeansföretag. Resenären tyckte att den var sexistisk och undrade om det var något som ett offentligt ägt bolag skulle ägna sig åt. Jernhusen svarade:

– Nej, vi ska inte flytta några gränser. Men vi kanske inte heller ska ha som roll eller uppgift att stänga ute annonsörer.

Den 26 september, SEKOs annonskampanj om den avreglerade järnvägen har kastats ut från Jernhusens annonsplatser. På nytt ställde allmänheten frågor på Twitter.

Hur kan det ingå i ert uppdrag att frisera en offentlig debatt?

– Vi har inget emot en debatt. Men det behöver inte bedrivas i annonsform hos en aktör som verkar på en avreglerad marknad, svarar Jernhusen.

Ett annat svar lyder:

– Vi sätter inte munkavle på SEKO eller någon annan. Men vi anser att vi kan välja bort annonsörer som kritiserar vår verksamhet.

Samma bolag som två dagar tidigare inte ansåg att det var deras roll att stänga ute annonsörer hade plötsligt fått en annan uppfattning.

Elias Cataño, huvudskyddsombud hos Seko SJ, tycker att Jernhusens argumentation är mycket bristfällig. Särskilt med tanke på att stationshus ofta är skådeplats för politiska evenemang.

– Det är himla märkligt, det här är inte första gången det kommer upp politiska budskap på järnvägsstationerna. I valtider brukar det delas ut flygblad och hållas möten. Men här tar det visst stopp när man pratar om själva järnvägspolitiken, säger han.

Han tror att bakgrunden till Jernhusens rädsla är att de är medvetna om hur de sköter sitt uppdrag.

– Jag tror att Jernhusen har en lång bit kvar innan de uppfyllt resenärernas krav och att det finns kritik mot hur de sköter sitt ansvarsområde. Det tror jag inte att de vill lufta på stationshusen runt om i landet.

Han kan sedan ta exempel från verkligheten där de ser hur det brister på många platser.

– Det är resenärer som kliver av tåg och ska resa vidare men de möts av stängda dörrar i iskall kyla, det tycker jag är sorgligt. Om inte jag och resenärerna ska kunna föra en diskussion där, då undrar jag var man ska göra det, säger han.

Sekos kampanj får stöd

När Jernhusen väljer att censurera får SEKO stöd från JCDecaux som tillhandahåller annonsplats.

”Vi har nu valt att ge gratis möjlighet till SEKO att annonsera på våra tavlor- och pelare i hela landet för att visa deras budskap och reklamkampanj”, säger Magnus Heljeberg, vd på JCDecaux.

Kampanjen kommer därför att visas på över 1 500 tavlor och pelare i landets största städer. Den nationella kampanjen kommer att nå över fem miljoner svenskar under perioden.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *