Puschad till gränsen

Posted · Add Comment

I dag finns det närmare 3 000 arbetare som på olika sätt bidrar till att hålla igång Stockholms tunnelbanesystem.

Varannan arbetare upplever att säkerheten har blivit sämre det senaste året och besvikelsen på MTR är stor. Det visar en rapport från fackförbundet Seko, När säkerheten kommer i andra hand.

Hot och våld kommer överst när de drygt 400 intervjuade anställda i tunnelbanan ska rangordna arbetsmiljöprolemen, följt av stress när tidspressen ökar och tungt underhållsarbete i allt högre grad utförs nattetid. Till det kommer att de osäkra anställningarna har blivit fler.

– Allt har blivit sämre sedan MTR tog över, personalen trivs inte. MTR har en obefintlig personalpolitik, på grund av ständiga omorganisationer. Jag har själv haft 6 olika chefer på drygt 2 år, det är svårare att få semester när man själv vill och nu får vi inte ens någon julklapp längre, förklarar Carolin Evander, ordförande för förarna på den röda linjen i tunnelbanan.

Att tunnelbanan sedan 1999 drivs av privata entreprenörer har lett till vissa rationaliseringar – men kortsiktiga vinstintressen i samhällsnyttig verksamhet kan samtidigt vara problematisk över tid. Det är några av slutsatserna i en aktuell rapport från Arbetarrörelsens tankesmedja, Verkligheten på spåret.

Nästan sex av tio anställda i Stockholms tunnelbana gör till exempel bedömningen att det i dag finns stora brister i underhållet och flera anställda vittnar om att det förekommer att tåg som är mer slitna än vad regelverket tillåter skickas ut i trafik.

Tiderna för hur lång tid det får ta att vända ett tåg, har kortats från 10 till 3 minuter vilket inte bara innebär att små pauser försvinner för personalen, utan dessutom möjlighet att ta igen förseningar.

– Det är aldrig bra att slimma verksamheten på det sättet – med enda syfte att få mer vinst. Vår erfarenhet är att anställda drabbas av stress, säkerheten blir sämre och punktligheten blir sämre, säger Jannis Konstantis, ordförande för Sekos klubb 111 i tunnelbanan.

SL gör regelbundna mätningar av den upplevda kundnöjdheten och kunde mellan 2000 och 2010 uppvisa en positiv utveckling. Men sedan 2010 har trenden varit vikande. Enligt SL:s kvartalsrapport till trafiknämnden i oktober 2011 framgår det att andelen nöjda kunder i tunnelbanan har sjunkit från 79 procent 2010 till 74 procent.

Personalbrist leder till kaos i trafiken

  • Enligt SLs strategiska plattform ska Stockholms länstrafik kännetecknas av enkelhet, pålitlighet, helhetssyn och hållbarhet.
  • Statistik från MTR visar att tåg ställs in nästan dagligen på grund av personalbrist.
  • Personalen vittnar om brister i underhåll som kan drabba säkerheten.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *