Personalen hamnar i kläm

Posted · Add Comment

Det snöar på vintern i Sverige, för de allra flesta är det kanske inte någon nyhet. Men när det gäller problematiken för järnvägen är det som att de vita flingorna kommer som en chock varje år.

Marta Aguirre, pendeltågsförare och skyddsombud på Seko, har mycket svårt att förstå hur infrastrukturen kan skötas så illa år efter år. Det är så illa att resenärerna blivit uppgivna.

– Förr kunde man bli hotad direkt om man var sen,  nu är det många som är resignerade istället, säger Marta.

Trots det råkar hon ständigt ut för den desperation som uppstår när infrastrukturen brakar samman.

– Det kan vara tre tåg som inte kommer, då blir det proppfullt, i det läget stöter man ihop med människor som blir aggressiva och tar ut det på dom som har uniform på sig, säger hon och önskar att SL kunde bli bättre på att förklara för resenärerna vad som händer.

Främst två saker ligger bakom att Marta får stå ut med hot och rasism på sitt jobb. En infrastruktur som inte är tillräckligt utbyggd och ett underhåll som sköts bristfälligt.

– Just nu har vi två spår som går söderut från Stockholms central. Alla tåg delar på två spår. Tänkt dig att det endast skulle finnas en tvåfilig motorväg in i Stockholm, det skulle aldrig accepteras, säger hon.

Många resenärer har lärt sig att de ska vara ute i god tid men det tycker Marta är mycket märkligt. Inte att de är måna om att hinna dit de ska men att de tvingas åka en timme tidigare för att inte riskera att missa sitt möte eller liknande. Det bakomliggande felet är enligt henne inställningen till underhåll.

– Man kan inte köra grejerna tills de går sönder hela tiden utan man måste se till saker innan de går sönder.

Eller som den där snön, det går inte att sköta växlar med för lite personal menar Marta.

– Det måste finnas tillräckligt med resurser för att snö ska röjas eller att löv ska rensas bort.

Detta vill Seko Pendelklubb förändra:

  1. Upphandlingspolitiken. Att ständigt vara till salu och riskera att reas ut tär på personalen. Stationspersonalen står nu inför sin femte arbetsgivare sedan 1999. Verksamheten ligger dessutom i en ständig uppstartsprocess eftersom ingen entreprenör vill lägga några extra pengar på en verksamhet som de riskerar att förlora. Seko vill ha trafik offentlig regi utan vinstintresse men ska den handlas upp måste det ske över längre tid.
  2. Rädda ”Portalavtalet”. Det är det avtal som gör att Seko kan förhandla med alla företag inom pendeltågstrafiken. De riskerar nu att bli av med avtalet vilket skulle skapa en än mer otrygg vardag för alla anställda. De skulle bli helt utlämnade åt sina olika arbetsgivare och gå miste om möjligheten att få liknande villkor som kollegor på andra platser i trafiken.
  3. För många kockar. Just nu jobbar tre olika bolag, SL och Trafikverket med att få tågtrafiken att fungera. Det drabbar säkerheten för både resenärer och anställda. Fem aktörer är inte nyttigt för trafiken.
  4. Kunskapsbristen. De politiker som upphandlar trafiken hos SL saknar kunskap om pendeltågen. De kan inte yrkesgrupperna och många tror exempelvis att tågvärdar bara sköter service när deras huvuduppdrag är att jobba med säkerheten på tågen.
  5. Lön i kronor och inte i procent. När lönen förhandlas får de anställda ökningen i procent. Det blir bra pengar för den med högst lön men för städarna som har sämst blir ökningen mycket liten. Seko Pendelklubben vill att de som i dag får minst ska få en vettigare löneutveckling.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *