Larmade om fel – blir sparkade

Posted · Add Comment

– Biljettkontrollanterna som avslöjade Securitas fuskande jobbar just nu under stor press då samtliga riskerar att bli av med sina jobb. Kadir Kasirga är en av dem och han menar  att boven i dramat är upphandlingspolitiken. När entreprenörerna jobbar utifrån ett belöningssystem inbjuder det till fusk, något som aldrig hände när han jobbade direkt för SL. När han jobbade direkt för SL fanns inget belöningssystem som i sin tur kunde locka till fusk.

Biljettkontrollanterna hos Securitas värnade om skattebetalarnas pengar men istället för ett tack och uppmuntran svarade SL med en ny operatör som inte måste ta med sig personalen. I vanliga fall får personalen följa med när nya företag tar över verksamhet men så skedde inte den här gången. Vid årsskiftet riskerar de därför att stå utan jobb och ny personal måste anställas och utbildas.

Kadir Kasirga är biljettkontrollant och huvudskyddsombud för Seko. Han är en av de cirka 60 kontrollanter som kan förlora jobbet vid årsskiftet. För Kadir är det som just nu sker ett slöseri med pengar och en lek med människors liv.

– Det vore väldigt märkligt att inte ta över personalen. Vi är de enda biljettkontrollanterna som jobbar i SL:s trafik. Annars måste den nya operatören annonsera, utbilda och certifiera ny personal, säger han och konstaterar att det vore ett oerhört slöseri både med pengar och kompetens.

– Vi har personer som jobbat som biljettkontrollanter i över 15 år, de har massor med erfarenhet av det här yrket, säger Kadir som undrar vad den borgerliga majoritetens agerande kommer att göra med de anställda.

– Det finns ingen trygghet för personalen när de använder sin meddelarfrihet och i framtiden kommer ingen att våga säga ifrån om de upptäcker oegentligheter. Det här är ett pekfinger från landstingsmajoriteten, med moderaterna i spetsen, om att det är munkavle som gäller och de som förlorar på det är personalen och skattebetalarna. De som tjänar på det är dom som äger bolagen, ingen annan, säger Kadir.

Seko kommer att förhandla med den nya operatören och förhoppningen är att jobben ska räddas. Men Kadir undrar hur hela idén med de olika upphandlingarna ska kunna fungera, det är ett helt ologiskt tankeexpriment.

– Upphandlingspolitiken är helt sjuk. SL ger pengar till det lägsta anbudet men hur ska de tjäna pengar, frågar han sig.

– Antingen måste de spara på personalen eller så får de ta till icke konventionella metoder som Securitas gjorde. När vi var under SL:s regi fanns inga sådana här bekymmer, säger han.

 

Biljettkontrollanterna | Detta har hänt

Under 2010 skedde en smått otrolig ökning av antalet biljettkontroller i tunnelbanan. Det som nästan lät för bra för att vara sant visade sig också vara det.  Securitas tvingade sin personal att rapportera in fler kontroller än vad som utfördes i verkligheten. Bedrägeriet uppdagades tack vare en rakryggad personalstyrka som sa ifrån när företagsledningen på Securitas tvingade dem att fuska för att företaget skulle tjäna mer pengar. Securitas åkte ut och in ska en ny operatör, ISS facility services.

I det här skedet skulle man kunna tro att det här är en positiv historia men så är inte fallet. Den borgerliga majoriteten i landstinget offrar nu de biljettkontrollanter som var anställda hos Securitas och visade lojalitet mot skattebetalarna och landstinget. Det ställs nämligen inga krav på att den nya operatören ska ta med sig personalen från Securitas i samband med att de tar över verksamheten. Kontrollanternas hopp står till att den nya operatören vill ha över dem.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *